De ce nu sunt bani în sport…

iulie 11, 2013 in Special

Actuala lege a sponsorizării este destul de restrictivă și complicată. Sportul are nevoie de bani, iar banii pot veni dacă se modifică plafoanele și procentele!

Actuala lege a sponsorizării este destul de restrictivă și complicată. Sportul are nevoie de bani, iar banii pot veni dacă se modifică plafoanele și procentele!

Legea sponsorizării, așa cum arată în prezent, există ca să nu ne văicărim că… nu există. Sportul de performanță, care mănâncă foarte mulți bani, nu poate primi ceea ce vrea deși sunt destui oameni de afaceri cu dare de mână. Concret, plafonul de sponsorizare este prea mic. Exemplu: să zicem că o firmă vrea să dea 5.000 de lei unui club de fotbal. Suma se scade din impozitul pe profit datorat, dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: să fie în limita a 3% din cifra de afaceri (CA); nu reprezintă mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat. Asta e limita maximă. Dacă firma vrea să mărească suma oferită ca sponsorizare, legal, nu poate. Aici trebuie să se umble, iar o triplare a plafoanelor de mai sus poate descătușa intenții generoase din partea celor care vor să bage bani în sport. Până atunci vom asista la eternele cârpeli de azi pe mâine cuplate cu fel și fel de „artificii” financiare care să aducă mai mulți bani în fenomen.

Presupunem că societatea respectivă are o cifra de afaceri de 1.700.000 de lei și impozitul pe profit calculat înaintea sponsorizării de 26.000 lei. Calculăm: 3% din 1.700.000 lei = 5.100 lei; 20% din 26.000 lei = 5.200 lei. Impozitul care trebuie plătit la stat: 26.000 lei – 5.000 lei (sponsorizarea) = 21.000 lei.
Problema? Plafonul prea mic. Pentru sportul de mare performanță este chiar foarte mic. Ar trebui o limită de minimum 9% din CA și ceva de genul la 60% din impozitul pe profit. În loc de 5.000 de lei sponsorul ar putea oferi o sumă de trei ori mai mare, adică 15.000 lei. Suma care rămâne de dat la stat: 26.000 lei – 15.000 lei = 11.000 lei. Ar câștiga și statul dar și sportul!
În mare cam așa stau lucrurile. Nu sunt bani în sport pentru că orice firmă care vrea să sponsorizeze acest domeniu este blocată de restricții depășite de realitatea în care trăim. Din câte știu, ministerul sportului lucrează pentru a schimba acest climat rece în privința finanțărilor prin sponsorizări.
Ca România să câștige medalii la olimpiade, campionate mondiale sau europene trebuie să ajungă pe picior de egalitate financiară cu adversarii direcți. Vremurile în care „hei-rup”-ul ținea de foamne au apus de mult. E nevoie de bani, iar banii vin dacă sunt legi care să îi aducă. Sper să se întâmple cât mai repede.