Vânzări, eșecuri și… nimic !

mai 25, 2020 in Special

De reținut: „Adesea, banii costă prea mult.” – Ralph Waldo Emerson (poet și eseist american)

De câțiva ani buni Dinamo se tot vinde. Povestea pare un fel de telenovelă care stârnește atenția. Are audiență. 🙂 Ba la arabi, ba la spanioli, ba la oameni de afaceri autohtoni, ba la suporteri. Complicat și uneori chiar greu de înțeles. Și asta pentru că nu se știe clar ce se vine. Cât patrimoniu, ce jucători, denumire, siglă, palmares ??? Multe. Apropo de siglă și palmares. Presa spune că acestea aparțin lui Nicolae Badea. Și-atunci revine întrebarea: ce se vinde la Dinamo? Varianta cu suporteri, cu „soccios” poate fi o formulă dacă este și transparentă. Valabil pentru toate cluburile. Dacă fanii simt că investiția lor merge unde este nevoie, dacă sunt rezultate fenomenul poate lua amploare. Dar acum, după ce a venit și virusul ăsta nenorocit, cred că nimic nu va mai fi ca ieri. Nici măcar interesul suporterilor față de fenomenul fotbalistic. Deocamdată, nimic concret cu vânzarea lui Dinamo, iar în perioada următoare pare puțin probabil !

Nimeni nu poate preciza, acum, dacă și când se va vinde Dinamo. Actualul patron, Ionuț Negoiță, are meritul că a scăpat clubul din faliment. Cel puțin pentru moment. Asta e clar, dovedit, cu acte. Problema cu vânzarea este de înțeles. Dinamo mănâncă bani, nu glumă, iar Negoiță nu vrea să ducă singur, la infinit, această povară.
Au existat frământări pe tema vânzării. Normal, un brand bun interesează, iar cel care-l deține vrea să vândă însă ezită atunci când se gândește la ceea ce are în mână. Cam așa se poate interpreta tot ce s-a întâmplat până acum la gruparea din Ștefan cel Mare.
Sunt puține cluburi în România care pot produce bani cu adevărat. FCSB, Dinamo, Rapid, Universitatea Craiova, Politehnica Timișoara, „U” Cluj, UTA și lista poate continua dar nu cu multe nume. Cu condiția ca aceste grupări să dețină echipe de top și să fie prezente în competițiile europene. Au suporteri pătimași, pot genera bani mulți dacă se face marketing și publicitate așa cum trebuie. Din păcate, acest ultim capitol scârțâie serios în managementul fotbalistic de pe la noi.
Revenind la vânzarea lui Dinamo, probabil că se va face dar nu acum. Nu în acest an. Din două motive: nu există stadionul care să atragă cu adevărat suporterii, iar pandemia de coronavirus a generat o criză de proporții pe toate planurile. Cine se mai gândește la investit în fotbal? Toți se preocupă să-și salveze firmele, iar bugetul de marketing și publicitate e primul pe listă la capitolul tăieri. Va fi greu, din ce în ce mai greu de adus bani în fotbal, în sport în general. 🙁
Nu în ultimul rând, poveste asta urâtă cu pandemia a blocat totul. Până și zâmbetul. S-a reluat Bundesliga. Cu stadioane pustii. Nu reziști mai mult de cinci minute cu ochii la un meci. Pare ceva trist, fără atracție. Dispare bucuria de a privi fotbalul, iar asta va genera o mare problemă… financiară. Acum, contractele de sponsorizare sunt în derulare și vor fi duse până la capăt. Dar cât vor mai accepta partenerii cluburilor așa ceva? Nimeni nu va băga bani în… stadioane pustii. Nimeni. Specialiștii anunță un al doilea val de pandemie, deci noi măsuri de restricție. Vedem ce va fi…
Oricum, greu de crezut că în perioada următoare vor exista tranzacții spectaculoase cu vânzarea cluburior de fotbal. Valabil și pentru Dinamo ?!