Omega 3 – Grăsimea vieții

Încă din primii ani ai secolului XXI se discuta de „greșeala secolului XX” În ceea ce privește alimentația și apariția unor boli majore îndeosebi de inima și creier ca: boala arterei coronariene, depresia majoră, tulburarea bipolară (denumită și bola maniaco-depresivă), cauza fiind lipsa din alimentație a acizilor grași esențiali (acizi pe care nu îi poate sintetiza organismul uman – adică acizii grași Omega 3 și Omega 6).

Acum exista date științifice certe care arată că deficitul de omega 3 poate să joace un rol major în depresia post-partum. Copilul se dezvoltă în pântecele mamei și are nevoie de cantități mari de acizi grași Omega 3 pe care îi primește prin placenta, iar apoi după naștere prin laptele mamei (cred că acum se înțelege necesitatea alăptării copilului). Statisticile arată că nou-născuții și copiii mici hrăniți la sân obțin rezultate net superioare față de cei hrăniți cu lapte praf. Lipsa de acizi grași Omega 3 din hrana mamei duce la riscul apariției depresiei și a altor tulburări. Studiile arată că la copii cu deficit de atenție (ADHD) cauza majoră este lipsa acizilor grași Omega 3 din hrana mamei.
David Benton doctor în medicina la Universitatea Wales Swansea a descoperit că suplimentele care conțin acizi grași Omega 3 îmbunătățesc abilitățile legate de memorie, vigilență și dispoziție. Mitul că grăsimile sunt dăunătoare (mult trâmbițat la noi în mass-media) este parțial adevărat – dar este vorba de grăsimile rele (carne de porc, carne roșie), dar grăsimile esențiale sunt strict necesare pentru sănătatea omului.
Cu această ocazie s-a lămurit și rolul colesterolului în organism și anume HDL (colesterolul bun) care transportă lipidele prin sânge la nivelul celulelor, iar restul grăsimilor saturate la ficat unde sunt distruse. Totodată s-a stabilit că Omega 3 și colesterolul intră în structura membranară a noilor celule. Multă vreme specialiștii au crezut că grăsimile nesaturate (Omega 3, Omega 6) pot fi fabricate de organism. Azi se știe că NU. Acesta este motivul pentru care au fost numite esențiale.

Deficitul de Omega 3 aduce înclinații către ostilitate și insuportabilitate

Cele mai recente studii arată că deficitul de Omega 3 stă la baza multor probleme de sănătate atât la adulți cât și la copii. Consecințele deficitului de Omega 3 asupra sănătaății creierului sunt profunde și se manifestă pe tot parcursul vieții. Deficiențele sunt esențiale încă din timpul sarcinii și pot duce la naștere prematură, potențiale complicații neurologice atât pentru copil cât și pentru mamă.
Adolescenții și adulții cu deficit de Omega 3 au înclinații către ostilitate și insuportabilitate. La persoanele vârstnice, scăderea sub o anumită limită a acizilor grași Omega 3 din creier poate să ducă la un risc mai mare de accidente vasculare cerebrale, la probleme de memorie ce pot degenera în demență.
De altfel, ultimele studii arată că indivizii de orice vârstă care au o cantitate adecvată (în concordanță cu programul apoptic) de acizi grași Omega 3 în creier și în corp pot să prezinte un risc considerabil în ceea ce privește depresia, tulburarea bipolară și diverse probleme psihice uneori deosebit de grave.
Cert este că între acizii grași Omega 3 și Omega 6 trebuie să fie un echilibru natural, obținut din hrană. Organismul uman nu îi fabrică. Intrați în organism, acizii grași Omega 3 și 6 urmează căi paralele, aflându-se în competiție permanentă unii cu alții în ceea ce privește conversia lor chimică atât în interiorul cât și în exteriorul celulelor. De aceea cele două tipuri de grăsimi ar trebui să fie în cantități aproximativ egale.

Alimentația a constituit „DEFICITUL MILENIULUI TRECUT”

Un studiu finalizat de Institutul Național de Sănătate a dovedit că în toate domeniile (psihiatrie, cardiologie, nutriție, imunologie, etc) s-a ajuns la aceeași concluzie: că raportul ideal între cei doi acizi ar trebui să fie 1:1. Rezultatul este în contradicție izbitoare cu dieta modernă occidentală în care cantitatea de acizi grași Omega 6 este de până la 10-20 mai mare față de acizii grași Omega 3 (adică raport 1:10 sau 1:20).
Concluzia a fost că știința din domeniul medical abia acum începe să înțeleagă că diversitatea capacității intelectuale este determinată de ceea ce mănânci (Biblia spune de altfel „EȘTI CEEA CE MĂNÂNCI”).
De aici rezultă că în lipsa acizilor Omega 3 și Omega 6 din membranele celulare pot intra grăsimi saturate sau parțial nesaturate ceea ce face ca schimbările celulare și ionice să fie foarte reduse. La polul opus dietele bogate în Omega 3 și 6 din alimentație, în special a copiilor, face ca abilitățile cognitive și vizuale ale acestora să fie net superioare, iar la adulți să reducă în mare măsura bolile cardio-vasculare. În anii din urmă tot mai multe studii arată că alimentația a constituit „DEFICITUL MILENIULUI TRECUT” și a condus la apariția multor boli și anomalii de comportament.
De asemenea, descoperirile asociază consumul redus de Omega 3 cu depresia sau mai bine zis lipsa acestuia din alimentație duce la depresie.
Totodată s-a concluzionat că necesarul de acizi grași Omega 3 pentru creier este mai mare decât pentru oricare alt organ al omului. Șaizeci la sută din greutatea creierului o reprezintă lipidele iar funcționarea lui este optimă când raportul Omega 3:Omega 6 este de 1:1. Celelalte organe pot funcționa bine la un raport de 3:1.

Acizii grași Omega 3 salvează vieți

La congresele mondiale s-a ajuns în unanimitate în a recunoaște că bolile de inimă și creier au la bază aceeași cauză: dezechilibrul dintre Omega 3 și Omega 6. Legătura creier-inimă nu o mai contestă nimeni.
În SUA bolile de inimă omoară circa 500.000 oameni pe an, iar jumătate din cei ce mor subit nu au avut antecedente cardiace. După mai multe studii s-a ajuns la concluzia că acizii grași Omega 3 salvează vieți.
„De ce acizii grași Omega 3 nu sunt recomandați de mai mulți cardiologi?” se întreabă Dr. Andrew L. Stoll și tot el răspunde: „Această atitudine pare să aibă legătura cu faptul că acizii grași Omega 3 sunt considerați un aliment, sau un supliment alimentar și, prin urmare, nici o companie farmeceutică nu promovează suplimentele de ulei de pește în rândurile medicilor”. „Companiile farmaceutice pot să investească zeci sau chiar sute de milioane de dolari în dezvoltarea unui singur medicament nou patentat. Patentul împiedică pe oricine altcineva să scoată pe piață medicamentul, timp de 21 de ani. De vreme ce acizii grași Omega 3 sunt substanțe naturale, care au fost descrise de literatura medicală, nu pot fi protejate de un patent care să le aducă profituri”… Pe măsură ce oamenii vor deveni tot mai constienți de beneficiile acizilor grași Omega 3, poate că ei înșiși îi vor constrânge pe medici să includă aceste substanțe în practica de rutină”.
Studii mai noi arată cum uleiurile Omega 3 pot reduce obezitatea și cum pot ameliora simptomele diabetului. Acizii grași Omega 3 și imunitatea au constituit subiect pentru foarte multe studii.
Arteritele reumatoide, boala Crohn, lupusul și astmul sunt un grup de boli cu simptome și localizari diferite în corp. Acestea implică acizi grași Omega 3 și Omega 6 precum și aspecte ale sistemului imunitar. Ei exercită această putere prin rolul central pe care îl au în procesul fiziologic al inflamării, esențial pentru vindecarea țesuturilor rănite sau infectate.

Uleiul de catină trebuie să însoțească Omega 3 – Omega 6

În anii ’70 cercetătorii au asociat pentru prima dată deficitul de Omega 3 cu boala autoimună, când au văzut că eschimoșii din Groenlanda sufereau foarte rar de artrite, astm sau tulburări asociate cu inflamații excesive. Concluzia este că Omega 3 ajută la tratarea artritei reumatoide, boala inflamatoare a încheieturilor. Alte studii sugerează modul cum acizii grași Omega 3 pot să amelioreze o serie întreagă de alte tulburări antiinflamatorii, cum ar fi: crampele menstruale, migrenele și gingivitele. Se înmulțesc studiile privind tratarea ADHD sau a schizofreniei cu Omega 3, rezultatele fiind extreme și neașteptate.
Un subiect care devine obiectul unor cercetări cu teme internaționale și colaborări neașteptate se referă la rolul pe care îl are Omega 3 în memorie și învățare și de aici acesta a primit numele de „grăsime pentru gândire”. Întreținerea creierului pentru bătrâni este un subiect major pentru că Omega 3 îi ajută să fie lucizi până în clipa morții.
Un studiu recent publicat în British Journal of Nutrition (1.06.2011 Stephen Daniells) arată că în bolile cardiace doza zilnică de Omega 3 este de 250 mg (această doză este pragul minim de EPA, DHA și ALA). La aceeași concluzie a ajuns și EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentară).
Există studii care arată că, cu cât este mai crescută doza, cu atât mai bine, ținând cont și de disponibilitatea individului și de restul alimentației (β caroten, vitamina E, vitamina C și microelemente). Iată de ce Compania Hofigal vine cu Omega 3 ulei de pește pentru copii – capsule moi de 300 mg în care se găsesc minim 35 mg/cps, ce se pot administra până la 4 capsule pe zi pentru copiii de până la 12 ani. Peste această vârstă se trece la capsule de 600 mg, 3cps./zi. Capsulele de 600 mg pentru adulți asigură minim 250 mg în 3-4 capsule. Capsulele de 900 mg care asigură doza zilnică minimă necesară (DZN) prin trei administrări pe zi. Aceleași recomandări se aplică și pentru Omega 3 – Omega 6 vegetal de 300, 600 și respectiv 900 mg. Uleiul de catină trebuie să însoțească Omega 3 – Omega 6 din uleiul de pește sau din cel vegetal pentru a-l proteja de oxidările nedorite la nivelul stomacului.

Mintea și organismul reprezintă un tot

Unul din cele mai limitate concepte ale științei umane e acela că mintea și organismul sunt separate. Întrebați un psiholog și un biochimist unde începe mintea și unde se termină organismul. Este o întrebare stupidă?
Totuși este exact ceea ce știința modernă a făcut prin separarea psihologiei de anatomie și fiziologie. Când ai probleme de concentrare, când ești în pasă proastă, când nu îți amintești ceva, te gândești că alimentația ta a fost deficitară?
Ei bine, gândirea, simțirea, energia mentală și concentrarea iau naștere într-o rețea de celule ale creierului strâns legate între ele, iar fiecare celulă funcționează dependent de nutrienții primiți.
Este cunoscut experimentul Dr. David Benton care a măsurat coeficientul de inteligență (IQ) a 90 elevi și apoi a administrat la 30 o doză de multivitamine (inclusiv spirulină), iar la 30 placebo. Dupa opt luni s-a reevaluat IQ-ul și: cei ce au primit polivitaminele au avut o creștere uimitoare a IQ-ului. Ulterior alte 10 studii au confirmat rezultatele acestui experiment.
Dr. Carr Birmingham de la o clinica din Vancouver – Canada a administrat Zn2+, efectele pozitive fiind edificatoare. Dr. Bernard Gersh de la Universitatea din Oxford a administrat unui lot de deținute suplimente cu vitamine, minerale și grăsimi esențiale (Omega 3 – Omega 6) față de placebo, agresivitatea a scăzut cu 35% în termen relativ scurt.
Un studiu publicat în American Journal Of Psychiatry a testat efectele produse de forme concentrate de acizi grași Omega 3 (acid eicosapentaenoic EPA) de genul celor din in și cânepă. La cei 20 de bolnavi ce sufereau de depresie s-a constatat o îmbunătățire majoră a stării de spirit și în scurt timp starea lor s-a ameliorat.

În concluzie se poate spune că:
– Majoritatea oamenilor nu-și ating potențialul maxim de inteligență, memorie, concentrare, echilibru emoțional și fericire;
– Combinația optimă de nutrienți funcționează mai bine decât medicamentele și în plus nu prezintă efecte secundare;
– Psihoterapia funcționează cel mai bine atunci când ne hrănim corect (spirulina, ulei de catină, polivitamine, suplimente);
– Majoritatea problemelor mentale pot fi rezolvate sau ameliorate cu o alimentație bine gândită.
În acest sens se vorbește de cele cinci substanțe esențiale pentru creier și viață sănătoasă fără răutăți și meschinării:
1. Glucoza – combustibilul creierului (s-o obțineti din alimente naturale);
2. Acizi grași esențiali – ne păstrează creierul în formă bună de recepție;
3. Fosfolipidele – acces la memorie și revigorare creier;
4. Aminoacizi – mesagerii creierului, dar și cărămizile de construcție a proteinelor (prin anabolism);
5. Nutrientele inteligenței – vitamine, minerale care acordează fin gândirea precum dirijorul. Atenție părinți, sănătatea este lucrul cel mai de preț și pentru voi și pentru copii!

Dipl. Ing. chim. ȘTEFAN MANEA, Director General HOFIGAL

Din revista „Hofigal – Natură și Sănătate”, nr. 28, iulie-august 2011

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *